2.7 – Zasady systemu MOS (PL)

2.7 Zasady obowiązujące w systemie MOS


Wstęp

Ten rozdział obejmuje zasady dotyczące Adventure Golfa oraz innych systemów Minigolf Open Standard (MOS), dla których nie można zastosować zasad trzech pozostałych systemów.


1. Ogólne informacje

Tory MOS (Minigolf Open Standard) mają następujące wymiary:

Długość:  3 – 40 metrów
Szerokość:  min. 0,50 metra (niektóre odcinki mogą być węższe i wówczas są traktowane jako przeszkody)
Średnica dołka docelowego:  0,10 – 0,12 metra (jeśli celem jest dołek)
Obszar startowy: Każdy tor musi mieć wyznaczony obszar startowy, oznaczony widocznymi znakami. Wymiary tego obszaru nie są ściśle określone.


3. Liczba torów

Tylko pola składające się z 18 torów o wymiarach określonych w rozdziale 2.7.1 mogą być uznane za pola MOS do celów międzynarodowych. W wyjątkowych przypadkach, pola o innej liczbie torów (ale nigdy mniej niż 9) mogą być dopuszczone do turniejów krajowych. Procedura zatwierdzania takich pól opisana jest w rozdziale 2.9 podręcznika dotyczącego zatwierdzania torów do minigolfa na potrzeby turniejowe.


4. Materiały nawierzchni

Materiały użyte do budowy pola gry muszą być użyte zgodnie z ich przeznaczeniem. Konstrukcja podłoża powinna być trwała (długowieczna, wytrzymała, odpowiednia do przeznaczenia), a nawierzchnia do gry musi być trwała i przystosowana do użytkowania (np. sztuczna trawa, beton, filc, płyty włókno-cementowe, metal, drewno, tworzywo sztuczne).


5. Granice toru

Jeśli tor posiada ograniczenia (bandy), muszą one być wykonane z trwałych materiałów i powinny być gładkie oraz przewidywalne w odbiciach (np. cegły, metal, drewno, cement włóknisty, beton). W miejscach, gdzie nie ma fizycznej granicy (np. trawiasta powierzchnia poza torem), obrys toru musi być wyraźnie oznaczony.


6. Przeszkody

Przeszkody mogą być ruchome, pod warunkiem że ich ruch jest przewidywalny. Dozwolone są również przeszkody w postaci naturalnych utrudnień, takich jak woda, żwir, piasek czy chropowata nawierzchnia.


7. Reguły ogólne i reguły szczegółowe

Reguły ogólne muszą obowiązywać na wszystkich torach danego obiektu. Jeśli na konkretnym torze reguł ogólnych nie da się zastosować, to musi istnieć pisemna, szczegółowa reguła dla tego toru. Reguła szczegółowa jest wiążącym wytycznym zarówno dla zawodników, jak i sędziów.


8. Pola niezgodne z innymi systemami

Pola, które nie spełniają wymogów dotyczących torów betonowych (rozdział 2.4), minigolfowych (rozdział 2.5) lub filcowych (rozdział 2.6), ale spełniają wszystkie inne wymogi danego systemu, powinny być rozgrywane zgodnie z zasadami tego systemu, ale muszą mieć jasno określone zasady dla niestandardowych torów.


9. Linia graniczna 

9.1 Ogólna definicja linii granicznej

Linia graniczna jest tożsama z oznaczeniem pola startowego w kierunku gry. Gdy piłka prawidłowo opuści pole startowe, uznaje się, że przekroczyła linię graniczną i jest „w grze”. Jeżeli piłka powróci za linię graniczną po jej prawidłowym pokonaniu, przy kolejnym uderzeniu można ją ustawić w dowolnym miejscu na polu startowym.

9.2 Alternatywne wyznaczenie linii granicznej

Na torach, gdzie przeszkoda lub utrudnienie terenowe zajmuje całą szerokość toru, linia graniczna może znajdować się za tą przeszkodą. Jeżeli piłka powróci za linię graniczną po jej prawidłowym pokonaniu, zastosowanie mają ogólne zasady dyscypliny (gra jest kontynuowana z miejsca, w którym piłka przekroczyła linię graniczną wstecz, z uwzględnieniem ogólnych zasad przestawiania piłki).


10. Piłka opuszczająca tor

10.1 Zasady ogólne

Zastosowanie mają zasady ogólne: jeśli piłka opuści tor po prawidłowym przekroczeniu linii granicznej, grę kontynuuje się z miejsca, w którym piłka opuściła tor, z uwzględnieniem zasad przestawiania piłki i zasad dotyczących piłki opuszczającej tor. Można zastosować regułę szczegółową, jeśli zawodnik mógłby uzyskać nieuczciwą przewagę, celowo wybijając piłkę poza tor. W przypadku zastosowania takiej reguły szczegółowej, następne uderzenie wykonywane jest z pozycji poprzedniego uderzenia.

 10.2 Zasady opuszczania toru w zależności od rodzaju bandy

10.2.1 Bandy z cegieł, kamienia lub podobnych materiałów

Piłka uznawana jest za opuszczającą tor, jeśli znajdzie się poza bandą. Jeśli piłka dotknie wierzchu bandy i wróci na tor, pozostaje w grze.

10.2.2 Bandy z podwyższeniem, pokryte wyższą trawą

Piłka uznawana jest za opuszczającą tor, jeśli przekroczy najwyższy punkt podwyższenia. W miejscach, gdzie możliwe jest wykorzystanie „skrótu” tuż za bandą, granica toru powinna być wyraźnie oznaczona.

10.2.3 Bandy bez podwyższenia, pokryte wyższą trawą

Piłka uznawana jest za opuszczającą tor, gdy przekroczy oznaczenie granicy toru.


11. Przestawianie piłki

11.1 Linie przestawiania

Rysowanie linii przestawiania piłki na torze jest zalecane, ale nieobowiązkowe w systemie MOS. Jeśli linii nie ma, przestawianie odbywa się na podstawie wyobrażonych linii.

11.2 Odległości przy przestawianiu

Jeśli piłka zatrzyma się blisko bandy, można ją przestawić ręką, pod kątem 90° do bandy, w odległości do 20 cm od niej.

Jeśli piłka zatrzyma się blisko przeszkody (z dowolnej strony: z tyłu, z przodu czy z boku), można ją przestawić ręką, pod kątem 90° do przeszkody, w odległości do 30 cm od niej.

11.3 Kierunek przestawiania

Zasadniczo piłkę przestawia się pod kątem 90° do bandy lub przeszkody. Może jednak obowiązywać reguła szczegółowa dla danego toru, jeśli gracz mógłby uzyskać nieuczciwą przewagę, korzystając z ogólnej zasady przestawiania. Tzw. „line-of-sight rule” (reguła „linii widzenia”) ma zawsze zastosowanie, gdyby ogólna zasada przestawiania dała zawodnikowi wolną linię gry na dołek. Oznacza to, że jeśli z pozycji piłki nie było bezpośredniej linii strzału do dołka, to przestawienie należy wykonać wzdłuż wyobrażonej linii poprowadzonej od środka dołka przez środek piłki.

Piłki znajdujące się w przeszkodzie (jeśli nie przeszły jej całkowicie) mogą być przestawione w kierunku pola startowego, z uwzględnieniem ogólnych zasad przestawiania. Dotyczy to również piłek, które wróciły do przeszkody po jej wcześniejszym prawidłowym pokonaniu.

11.4 Reguły przestawiania dla różnych typów band

11.4.1 Bandy z cegieł, kamienia lub podobnych materiałów

Piłki, które opuściły tor albo znajdują się przy bandzie, przestawiane są zgodnie z ogólnymi zasadami przestawiania.

 11.4.2 Bandy z podwyższeniem, pokryte wyższą trawą

Piłki, które opuściły tor, przestawiane są na najwyższy punkt bandy. Piłki przy bandzie przestawiane są zgodnie z ogólnymi zasadami przestawiania, od początku podwyższenia.

11.4.3 Bandy bez podwyższenia, pokryte wyższą trawą

Zasady ogólne przestawiania nie mają tutaj zastosowania. Piłki, które opuściły tor, przestawia się na oznaczenie granicy toru. Piłki znajdujące się na oznaczeniu granicy gra się z ich aktualnej pozycji. Bunkry optyczne i sztuczne przeszkody wodne (obszary wykonane z tej samej trawy co powierzchnia gry, lecz w innym kolorze) nie są traktowane jako przeszkody ani utrudnienie terenowe. Ogólne zasady przestawiania piłki mają także zastosowanie wówczas, gdy piłka zatrzyma się na takim obszarze. Jednak przestawienie piłki nie może powodować opuszczenia takiej optycznej przeszkody. Podobnie nie można opuścić „roughu” poprzez przestawienie piłki, jeśli piłka zatrzymała się w „roughu”. W takich sytuacjach przestawienie musi być mniejsze niż 20 cm lub możliwe wyłącznie w bok (dokładnie określone w regule obiektu).

11.5 Kary

Za opuszczenie toru przez piłkę nigdy nie nalicza się dodatkowych uderzeń karnych.


12. Piłka w przeszkodzie

Gracz ma dwie opcje:

Kontynuacja gry z przeszkody zgodnie z zasadami przemieszczania, ale bez opuszczania przeszkody na skutek przemieszczenia.
Ponowny strzał z miejsca poprzedniego uderzenia.

 

 

 

 

Skip to content